Ympäristöpääkaupunki -titteliin liittyvien lentomatkojen hiilidioksidipäästöistä tiedottaminen

Lahti valittiin kesäkuussa Oslossa kolmannella yrittämällä Euroopan ympäristöpääkaupungiksi vuodeksi 2021. Hakuprosessin tiimoilta on tehty useita tutustumis- ja esittelymatkoja erilaisilla kokoonpanoilla ympäri Eurooppaa. Valinnan myötä vierailut jatkuvat ja tulevat todennäköisesti vielä lisääntymään. Pääosin vierailut tehdään lentoteitse.

Lentoliikenteen päästöt vastaavat noin kolmesta prosentista EU:n ja yli kahdesta prosentista globaaleista kasvihuonekaasupäästöistä. Ilmastonmuutoksen kannalta keskeinen ongelma on alan kasvu: kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA ennakoi lentoliikenteen lähes kaksinkertaistuvan 20 vuodessa (7,8 miljardia matkustajaa vuonna 2036). Hiilidioksidipäästöjen (noin 70 % päästöistä) lisäksi lentämisessä syntyy vesihöyryä (noin 30 %) sekä typen oksideja, rikkioksideja, palamattomia hiilivetyjä, häkää ja pienhiukkasia (yhteensä alle prosentti).

Yhteisvaikutuksiltaan, kun huomioidaan myös muut tekijät kuin hiilidioksidi, lentoliikenteen päästöjen osuus ilmakehän lämmittämisessä on noin neljä prosenttia. Vaikka autoilu saastuttaa, ei se ole mitään lentämiseen verrattuna. Pitkä lentomatka on ilmaston kannalta selvästi huonoin yksittäinen kulutusvalinta ja koska sen vaikuttavuus on niin suuri, sen merkitys voi olla suurempi kuin monien muiden ilmaston eteen tehtyjen tekojen yhteensä.
Esimerkiksi Helsinki Bryssel välillä päästöjä syntyy seuraavasti: Lentomatka 1651 km, Polttoainekulutus/henkilö, 54.00 kg (3.00 kg/100 km), CO2 päästöt/henkilö 173.00 kg.

Tutkimuksen mukaan lentävä kasvissyöjä kuormittaa ympäristöä yhtä paljon kuin Suomessa kahdeksan vuotta pysyvä naudanlihansyöjä.

Aloite:

Lahden Perussuomalaisten valtuustoryhmä esittää, että valtuustolle tuodaan tiedoksi viranhaltioiden, luottamushenkilöiden ja muun Lahden kaupungin henkilöstön aiheuttamat lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt, jotka ovat aiheutuneet kolme kertaa Euroopan vihreä pääkaupunki kilpailuun osallistumisesta ja kilpailun voittamisen jälkeisestä toiminnasta aina vuoden 2021 loppuu asti.

Ensimmäisen kerran valtuustolle raportoidaan keväällä 2020, jolloin valtuustolle tuodaan hakuprosessien aiheuttamat päästömäärät. Tämän jälkeen keväällä 2021 tuodaan valtuustolle tiedoksi valinnan jälkeiset päästömäärät ja vuoden 2022 keväällä tuodaan valtuustolle tiedoksi Euroopan ympäristöpääkaupunkivuoden päästömäärät.