Valtuustoaloite allergia- ja sisäilmasairastuneiden taloista

VALTUUSTOALOITE

Lahden Perussuomalaisten valtuustoryhmä

Suomen rakennuskantaa vaivaavat sisäilmaongelmat. Rakentamisen laatu ja sisäilma-asiat ovat nousseet merkittävien yhteiskunnallisten kysymysten agendalle. Sisäilmaongelmien yleisyys ja sairastumismäärien nopea kasvu johtuvat erityisesti rakentamisen laadussa viime vuosikymmeninä tapahtuneista muutoksista, kemikaalien käytön lisääntymisestä sekä mikrobikannan muuttumisesta haitallisempaan suuntaan.

Ympäristöministeriön arvion mukaan Suomessa altistuu päivittäin kosteus- ja homevaurioille 600 000 – 800 000 henkilöä. Sisäilmasairas on henkilö, jolla on sisäilmatekijöistä tai muista ympäristötekijöistä johtuva sisäilmaongelmiin tai muihin ympäristötekijöihin reagoiva terveydentila, joka voi ilmetä hyvin monenlaisena oirekuvana ja joka aiheuttaa muutostarpeita arjen eri osa-alueilla.

Ryhmään kuuluu siis ihmisiä, jotka ovat joko sairastuneet sisäilmaongelmien vuoksi, tai joilla muiden terveysongelmien vuoksi on sisäilmasta johtuvia ongelmia. Kaikille yhteistä on, että laadukas sisäilma on osa ongelmanratkaisua.

Sisäilmaan liittyvät lääketieteelliset oireet ja sairaudet voivat olla eri yksilöillä hyvin erilaisia riippuen sekä altistumisen laadusta että esimerkiksi yksilöllisistä geneettisistä tekijöistä.

Sisäilmasairastunut voi joutua loputtomaan muuttokierteeseen, kun hänelle sisäilmaltaan kelvollista asuntoa ei tahdo enää löytyä. Sisäilmaan liittyvä kodittomuus sekä pitkittynyt asunnon löytämisen kanssa kamppailu kuormittaa ja voi vaikuttaa henkisiin, fyysisiin ja taloudellisiin voimavaroihin.

Aloite:

Lahden Perussuomalaisten valtuustoryhmä esittää, että Lahden kaupunki selvittää, olisiko esimerkiksi Lahden Talojen mahdollista rakentaa erityisasuntoja, jotka olisi suunniteltu nimenomaan sisäilmasairastuneita varten. Tai vähintäänkin järjestää sopivia väistötiloja akuuttiin asunnon tarpeeseen, joissa olisi normaalia nopeampi kierto. Kyse olisi lähinnä tietynlaisista kriisiasunnoista sopivan asunnon etsimisen ajaksi.

Lahdessa 27.01.2020
Lahden Perussuomalaisten valtuustoryhmä