Pöytätenniksen pelaajille lisää harrastuspaikkoja

Pöytätennis on eri-ikäisien harrastajien suosima kuntoilulaji. Pelaajia on nuorisotasolta ikäihmisiin saakka. Laji sopii myös pyörätuolista pelattavaksi ja muille liikuntarajoitteisille, joten laji on hyvin monille sopiva kuntoilu- ja kilpailulaji.

Lahdessa on kuitenkin pulaa kuntoilijoiden pöytätenniksen pelaamispaikoista, joiden kustannukset olisivat kohtuulliset muun muassa eläkkeellä eläville. Koska pöytätennikseen tarvittavat tilat eivät salitilojen tai lattiapinnoitteiden osalta ole tiettyä pintamateriaalia vaativia, niin pelitilaa on suhteellisen helppo järjestää. Erilaiset aulatilat riittävät pelin harrastamiseen kuntoilutasolla. Aulassa pelaaminen ei häiritse toisaalla samassa kiinteistössä harrastavien toimintaa, jos äänimaailma huomioidaan riittävässä määrin.

Riittävien pöytätennispelipaikkojen osoittamisella on merkitystä terveyttä ylläpitävän liikunnan lisäämiseksi. Pöytätennikselle ei ole sääesteitä, vaikka lämpimiä pelaamistiloja tarvitaankin. Esimerkiksi koulujen aulatiloihin sijoitettuina pöytätennispöydät ja välineet voivat olla päivisin koulun taukoaikojen ja liikuntatuntien välineinä ja iltaisin harrastajakäytössä.

Aloite

Esitämme, että Lahden kaupunki kartoittaa pöytätenniksen harrastamiseen soveltuvat tilansa esimerkiksi koulujen ja muiden julkisten tilojen auloista ja vastaavista paikoista. Lisäksi ehdotamme, että kaupunki hankkii näihin tiloihin riittävässä määrin pelipöytiä varusteineen tai avustaa harrastajaryhmiä niiden hankinnassa.

Edellytämme, että harrastustuntien hinnat pidetään kohtuullisina, niin että erilaiset harrastajaryhmät pystyvät myös taloudellisessa mielessä niitä käyttämään.
LAHDEN PERUSSUOMALAISET RY
Kaupunginvaltuustoryhmä