Perussuomalaisten Lahden valtuustoryhmän aloite nuorten yhteisöllisyyttä lisäävästä vapaa-ajan tapahtumasta

Perustelut:

Koronakriisillä on ollut huomattavat vaikutukset lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin. Koronatilanteen aikana käyttöönotetut rajoitustoimet ovat vaikuttaneet erityisen paljon lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksiin ja vapaa-aikaan. Rajoitustoimien myötä muun muassa kirjastot, liikuntapaikat, nuorisotalot, teatterit ja elokuvateatterit suljettiin. Koronarajoitusten myötä tullut kasvokkaisen harrastustoiminnan tauko on myös lisännyt lasten ja nuorten yksinäisyyttä.

Tuoreen tutkimuksen (Kauppinen & Laine, 2020) mukaan nuorten vapaa-ajan ja harrastamisen kenttä muuttui maaliskuussa 2020, kun Suomi siirtyi poikkeuslain aikaan ja moni vapaa-ajan viettotapa sekä lukuisat harrastukset kiellettiin. Kauppinen ja Laine osoittavat, että kevään 2020 rajoitukset vaikuttivat laajasti harrastamiseen ja erityisesti nuorten sosiaalisiin suhteisiin sekä ei-tavoitteelliseen olemiseen vapaa-ajalla.

Valtion liikuntaneuvoston tutkimuksen (2020) mukaan lasten ja nuorten liikkuminen väheni koronapandemian aikana merkittävästi erityisesti arkipäivinä. Tämä näytti johtuvan erityisesti koulupäivän aikaisen liikkumisen ja koulumatkaliikunnan vähentymisestä.

Aloite:

Perussuomalaisten Lahden valtuustoryhmä on huolissaan korona-ajan vaikutuksista lahtelaisiin nuoriin. Tästä syystä jätämme aloitteen nuorten yhteisöllisyyttä lisäävästä vapaa-ajan tapahtumasta.

Rusettiluistelu on mukava, liikunnallinen sekä keskinäisiä sosiaalisia kontakteja lisäävä tapahtuma, jollaisia Lahdessa on aikaisemminkin järjestetty. Yleisesti sitä on harrastettu kouluissa, opiskelijayhdistyksissä ja nuorisoryhmissä. Valtuustoryhmämme esittääkin, että kaupunki yhdessä eri järjestöjen kanssa selvittäisi mahdollisuutta järjestää kyseinen liikunnallinen tapahtuma Lahdessa jo kuluvan talven 2022 aikana.

LAHDEN PERUSSUOMALAISET RY

Kaupunginvaltuustoryhmä