Lottapatsas Lahteen

Järjestön jäsentoiminta

Lotta Svärd –järjestö toimi vuosina 1920-1944. Se oli suomalainen naisten vapaaehtoisuuteen perustunut maanpuolustuksen tukijärjestö. Sitä johti pitkään johtajana Fanni Luukkonen. Viime sotien vuosina lottajärjestön vapaaehtoisiin kuului noin 250 000 jäsentä, jotka osallistuivat kenttä- ja sotasairaaloiden hoitotehtäviin, kenttämuonitukseen, ilmavalvontaa, valonheitintoimintaan, viestintään sekä rintamalla kaatuneiden sotilaiden kokoamiskeskusten toimintaan ja vainajien lähettämiseen kotikuntaansa. Lotat huolehtivat pitkälle myös Suomen eri paikkakuntien sankarihautajaisten järjestämisistä. Samalla kerralla siunattiin useita sankarivainajia. Lottien työ oli erittäin vaativaa ja isänmaalle tärkeää sekä rauhan että sodan päivinä. Lottatyöhön osallistui runsaasti naisia myös Lahdesta ja maakunnan alueelta. Lisäksi Lahdessa asuu Karjalassa kotiseutunsa evakkoina menettäneitä lottia. Lottia sai myös surmansa rintamatilanteissa.

Suomen tunnetuin lotta Lahdessa

Suomen tunnetuin lotta oli Elsa Vanhala o.s. Lampi. Hän syntyi Sortavalassa ja kuoli 97-vuotiaana vuonna 2016 uudessa kotikaupungissaan Lahdessa. Hän toimi lottana talvisodan jälkeisenä välirauhan vuonna muonituslottana maanpuolustuksen Salpalinjan linnoiterakennustöiden aikana Kaakkois-Suomessa. Sodan aikana hän toimi rintamaolosuhteissa Uhtuan suunnalla Vienan Karjalassa Jalkaväkirykmentti 32:n toimialueella.

Elsa Vanhala tuli tunnetuksi muusikko-opettajan, ja myöhemmin rehtorin, Erkki Tiesmaan laulusanoituksen esikuvana. Tuo laulu oli rintamaolosuhteissa syntynyt sanoitus Eldankajärven jää, jonka sanoituksessa esiintyvän Lotta Lunkreenin esikuvana toimi Elsa Vanhala. Laulu tuli tunnetuksi sota-aikana ja siitä kehittyi kevyen musiikin klassikkoteos.

Elsa Vanhala osallistui parikymmentä viimeisintä vuottaan lotta-asussa ja edusti eri tilaisuuksissa ympäri Suomea ja tiedotusvälineissä sekä lottien tekemää työtä ja merkitystä että samalla myös Lahtea, jonka hän toi esille kotipaikkanaan Sortavalan lisäksi. Hänen panoksensa tässä perinnetyössä oli merkittävä ja hänen valoisa luonteensa oli omiaan luomaan hänen ympärilleen myönteistä ilmapiiriä. Elsa Vanhala esiintyi television dokumenttiohjelmissa ja hänestä on tehty muistoelokuva, jota on esitetty myös äskettäin Lahdessa. Elsa Vanhala on jäänyt pysyvästi kansakunnan muistiin yhtenä lottajärjestön merkittävänä edustajana ja Erkki Tiesmaan laulunsanoitus teki hänestä Suomen kuuluisimman lotan.

Kilpailua lottapatsaan sijoituspaikasta

Parhaillaan on valmistumassa hyvinkääläisen kuvanveistäjän Tiina Torkkelin lottapatsas, jonka sijoittamisesta ovat kiinnostuneet tähän mennessä Helsinki ja Rovaniemi, mutta tähän mennessä patsaan sijoituspaikkaa ei ole vielä vahvistettu.

Aloite

Lahden Perussuomalaisten kaupunginvaltuustoryhmä ehdottaa, että Lahti ilmoittaa valmiutensa sijoittaa kuvanveistäjä Tiina Torkkelin lottapatsaan Lahteen ja kunnioittaa samalla lahtelaisen esikuvalotan Elsa Vanhalan elämäntyötä ja toimintaa Vanhalan kotikaupunkina. Jos kuvanveistäjä Torkkelin patsas on jo päätetty sijoittaa muualle, niin jatkamme aloitetta niin että Lahti käynnistää oman Elsa Vanhalalle ja lottatyölle omistetun patsashankkeen Lahteen.

Perussuomalaisten Lahden valtuustoryhmä ehdottaa edelleen, että Lahden kaupunginhallitus asettaa mahdollisimman pikaisesti työryhmän hankkeen valmistelua ja toteutusta varten.