Lahden kaupungin ei tule tarjota tiloja Hennalassa erityiskeskukselle

Perustelu

Lahden Hennalan maahantulijoiden vastaanottokeskuksen toiminta päättyy vuodenvaihteessa. SPR etsii parhaillaan uusia toimitiloja Lahdesta, koska turvapaikanhakijoiden vastaanotto jatkuu Lahdessa vuodenvaihteen jälkeenkin. Turvapaikanhakijoille etsitään tiloja, joissa he voisivat asua kodinomaisissa olosuhteissa. Näitä tiloja etsitään noin 100 – 200 turvapaikanhakijalle.

Hennalan vastaanottokeskuksessa on toiminut myös, SPR:n alainen, valtakunnan ainoa tehostetun valvonnan yksikkö (TEVA), jossa hoidetaan erityistä valvontaa tai psykiatrista tukea vaativia turvapaikanhakijoita. Osa heistä on sairastunut vakavasti jo ennen Suomeen tuloaan ja osalla heistä on traumaattisia kokemuksia. Tehostetun valvonnan yksikkö perustettiin Lahteen helmikuussa 2016. Tälle 20-paikkaiselle osastolle on siirretty turvapaikanhakijoita Suomen muista vastaanottokeskuksista ja paikoille on jonoa. Tarvittaessa potilaat siirretään Päijät-Hämeen keskussairaalan psykiatrisille osastoille, jotka ovat jo hyvin kuormitettuja. Tälle TEVA-erityisosastolle etsitään myös uutta toimipaikkaa joko Lahdesta tai muualta Suomesta.

Hennalan vastaanottokeskus on aiheuttanut monia häiriötilanteita ja näkynyt ikävällä tavalla Lahden katukuvassa, varsinkin Trion ostoskeskuksessa Lahden keskustassa. Lahtelaisia ärsyttävät nuoret miehet aiheuttavat monenlaisia häiriöitä, jotka nostavat kysymyksiä turvallisuudesta ja asiakkaiden oikeudesta häiriöttömään liikkumiseen. Kaupunkilaisilta on tullut paljon kielteistä palautetta kauppakeskuksessa aikaansa viettävistä, maahan tulleista nuorista miehistä, jotka ahdistelevat varsinkin alaikäisiä.

Aloite

Lahden Perussuomalaiset ry:n valtuustoryhmä esittää, että Lahden kaupunki ei tarjoa SPR:lle uusia tiloja vastaanottokeskuksen toiminnan jatkamista varten, eikä varsinkaan erityistä tukea tarvitsevien osastolle. Lahti on jo osansa tehnyt maahantulijoiden tulvan hoitamisessa ja huolehtii muulla tavoin monipuolisesti sen jälkihoidosta ja tämän hetken kustannuksista omalta osaltaan.

LAHDEN PERUSSUOMALAISET RY

Kaupunginvaltuustoryhmä