Valtuutetut Jorma Ratia ja Hannu Kaasinen perussuomalaisiin

Lahden kaupunginvaltuuston paikkajako muuttuu. Perussuomalaisten valtuutettuja nyt seitsemän

Lahden kaupunginvaltuustossa tapahtuu ryhmämuutoksia. Kaupunginvaltuutetut Jorma Ratia ja Hannu Kaasinen siirtyvät perussuomalaisten valtuustoryhmään. Ryhmän varapuheenjohtajan Martti Mäkelän mukaan neuvotteluja siirtymisestä on käyty viime kevätkaudesta alkaen. Siirtyminen tapahtuu Ratia ja Kaasisen aloitteen pohjalta. Ratia on lopettanut Lahti Ensin -ryhmänsä toiminnan ja sekä hän että Kaasinen ovat eronneet kokoomuksen jäsenyydestä.

– Yksin toimiminen omassa ryhmässään on hankalaa kunnallisessa päätöksenteossa. Vaikuttaminen on hyvin vaikeaa. Omat kantani ja näkökulmani ovat olleet pitkälti samanlaisia perussuomalaisten kanssa, joten suurta hyppäystä politiikassa en tee, Ratia toteaa.

– Painotan toiminnassani ja Lahden osalta ennen kaikkea kaupungin talouden tasapainoon saattamista. Perussuomalaiset ovat olleet mielestäni terveen kriittisiä kaupungin talouden osalta ja minun on ollut helppo yhtyä tähän. Mielestäni joihinkin kaupungin yhtiöihin panostaminen ja niiden toiminta ei omasta mielestäni ole kaikilta osin järkevää, Ratia linjaa.

– Minua myös kivistää valittu pormestarimalli. Olin aluksi sen kannattaja, kun lähtökohtana oli, että tehtävää hoitaa yksi pormestari, mutta myöhemmin neuvotteluissa mukaan tuli kaksi apulaispormestaria, jotka ovat mielestäni tarpeettomia. Lisäksi ihmettelen, että pormestarilla ei ole muita kelpoisuusvaatimuksia kuin että tuleva pormestari valitaan Lahden kaupunginvaltuutettujen keskuudesta. Erityistä koulutuksellista taustaa ei edellytetä, jota ihmettelen, Ratia jatkaa.

Ratia ihmettelee myös esitystä, jonka mukaan Lahdessa apulaispormestari ja toimialajohtaja yhdessä tekevät päätösratkaisut toimivaltansa puitteissa. Ratia mielestä tällainen kollektiivinen päätöksentekomalli on vaarallinen, koska jos tämä kaksikko ei pääse keskenään yksimielisyyteen ratkaisuista, niin ne jäävät ilmaan ratkaistavaksi muilla tasoilla.

Hannu Kaasinen puolestaan arvostelee varojen käyttöä Lahden kaupungin taloudessa. Sitä hänen mielestään leimaa edelleen tietynlainen hyväveliajattelu, vaikka takavuosien kokoomus-demarit -vallanjaosta onkin osittain päästy.

– Minun mielestäni perussuomalaisia on ollut helppo lähestyä. Kuntapolitiikassa pitää tulla toimeen keskenään niin valtuutettujen kesken kuin ryhmienkin välillä. Arvostan erityisesti yhdessä tehtävää työtä ilman eriarvoistamista, eikä niin että johto päättää yksin mihin suuntaan mennään, Kaasinen tuumii.

Sekä Jorma Ratia että Hannu Kaasinen ovat lähdössä vuoden 2021 huhtikuun kuntavaaleihin perussuomalaisten ehdokkaina. Kaasinen vielä erityisesti haluaa muistuttaa kuntalaisten tapaamista eri tilanteissa, kuten järjestettävissä toritilaisuuksissa.

Lahden Perussuomalaiset ry:n kaupunginvaltuustoryhmä piti myös järjestäytymiskokouksensa. Ryhmän puheenjohtajisto säilyy ennallaan. Ryhmää johtaa Rami Lehto, 1. varapuheenjohtajana toimii Martti Mäkelä ja 2. varapuheenjohtajana Lasse Koskinen. Samoin valtuustoryhmän sihteerinä toimii Maarit Tuomi. Tiedottajana jatkaa Koskinen.

Ryhmän neuvottelijoina jatkavat Lehto, Mäkelä, Koskinen ja Tuomi sekä uutena neuvottelijaryhmään valittiin Jorma Ratia. Kaikki perussuomalaisten valinnat olivat yksimielisiä.

Perussuomalaisten ryhmässä ryhmäneuvottelujen päiväajankohta saa osin arvostelua. Valtuustoryhmien väliset neuvottelut ovat olleet pääosin sunnuntai-iltaisin kaupungintalossa. Sunnuntain monilla on vapaapäivänä perhetapaamisia ja tapahtumamenoja, joka verottaa neuvotteluihin osallistumisia.

– Ryhmien välisiä neuvotteluja on nykyisin entistä enemmän, erityisesti talousarvion suunnitteluvaiheessa. Lisäksi ryhmien välillä toimii erilaisia muita valmisteluryhmiä, jotka kaikki lisäävät valtuutettujen työmäärää merkittävästi. Minusta näihin neuvotteluihin tulisi käyttää ensi sijassa arki-iltoja työpäivän päätteeksi, arvostelee perussuomalaisten yhdeksi neuvottelijaksi valittu Lasse Koskinen ja vastaavaa arvostelua tulee muiltakin perussuomalaisten ryhmän piiristä.

Tiedustelut: Tiedusteluihin vastaavat omalta osaltaan Jorma Ratia ja Hannu Kaasinen sekä varapuheenjohtaja Martti Mäkelä ja tiedottaja Lasse Koskinen.

Kirjoitettu 27.8.2020