Perussuomalaiset saivat uuden Lahden ensi vuoden talousarvioon kaipaamansa lisän lasten ja nuorten opetustoimeen

Kaupunginorkesteri ja teatteri välttyivät määrärahaäänestykseltä

Lahden ja Nastolan yhdistymishallituksen v. 2016 talousarviokäsittelyn toinen päivä toi osittain yllätyksiä. Hallituksen puolueryhmittymien johtajat pitivät aamulla yhteisneuvottelun, jossa kukin ryhmä täsmensi edellisenä päivänä esittämänsä muutosehdotukset talousarvion summiin ja tekstiosiin.

Perussuomalaisten hallitusryhmä esitti valtuustoryhmänsä päättämän vähennyksen Lahden kaupunginorkesterin ja kaupunginteatterin määrärahoihin ensi vuodelle ja edelleen vuodeksi 2017. Esitys sisälsi vuosittain viiden prosentin vähennyksen kaupungin myöntämään toiminta-avustukseen. Tämän vuoden tasosta nämä vähennykset olisivat tuoneet kaupungille säästöä yli 500 000 euroa ensi vuonna.

Perussuomalaiset halusivat saada näin väljyyttä sivistystoimen erittäin tiukkaan talousarvioon. Aamun neuvottelussa muut puolueryhmittymät eivät tulleet perussuomalaisten esityksen taakse ja asia oli menossa yhdistymishallituksen käsittelyssä äänestykseen.

Uudet neuvottelut
Perussuomalaisiin otettiin kuitenkin eri tahoilta yhteyttä aamupäivän aikana ja pyydettiin mahdollisuutta neuvotella asiasta. Perussuomalaisten ryhmä piti asiaa mahdollisena, mikäli sivistystoimen alueen lasten ja nuorten kasvun toimialueelle saadaan osoitettua 400 000 euron määräraha.

YH-hallituksen kokous keskeytettiin heti iltapäivän aluksi ja ryhmänjohtajat neuvottelivat asiasta. Lopulliseksi neuvottelu- ja laskentaratkaisuksi tuli, että perussuomalaisten esityksen mukaisesti hyväksyttiin 300 000 euroa sivistystoimen lasten ja nuorten talousarvio-osuuteen. Summa osoitettiin talousarvion sisäisin järjestelyin. Näin orkesteri- ja teatteri säästyivät muutosesitysäänestykseltä.

Perussuomalaiset pitivät sivistystoimen taloudellista liikkumisvaraa hälyttävänä, jonka vuoksi sille haettiin liikkumavaraa budjettiin. Osoitettu summa ei tuo ratkaisevia parannuksia tilanteeseen, mutta antaa hieman väljyyttä ensi vuoden talouteen. Toimiala itse päättää miten osoitettu summa sijoitetaan ensi vuoden käyttötaloudessa.

Perussuomalaisia arvosteltiin
Sivistystoimiala on joutunut muun muassa kasvattamaan opetusryhmiä kahdella oppilaalla. Lisäksi erilaiset koulujärjestelyt ovat vaatineet suuria ponnisteluja. Viimeisin niistä on käyttöilman haitoista kärsivän Tiirismaan koulun evakuointi väistötiloihin eri toimipisteisiin, kuten urheilu- ja messukeskukseen.

Perussuomalaiset saivat käsittely- ja jälkipuheissa jonkin verran arvostelua niskaansa, koska joidenkin mielestä summaesitys olisi tullut tuoda esiin aamun ryhmäjohtajien neuvottelussa. Näin perussuomalaiset tekivätkin orkesteri- ja teatterimäärärahojen pudotuksen osalta. Tällöin kukaan ryhmänjohtaja ei ehdottanut perussuomalaisille neuvottelutarjousta sivistystoimen määrärahoista, vaan se tuli tämän neuvottelun jälkeen, joten perussuomalaiset torjuvat syytökset välistävedosta.

Perussuomalaiset ovat tyytyväisiä sivistystoimen lasten ja nuorten lisätyistä määrärahoista ja uskovat, että asiasta myöhemmin päättävä yhdistymisvaltuusto on yksimielinen kaikilta osin uuden Lahden ensi vuoden talousarvion osalta.

Lahden Perussuomalaiset ry.

Kirjoitettu 26.10.2015