Lahden Radiomäkeä uudistetaan laajasti

Radiomäen kentän katsomo kunnostetaan ja saa osakatoksen. Kuuluttamo- ja ajanottotorni uusitaan samalla. Kuva: Lasse Koskinen

Valtuustoaloite johtaa urheilukentän uusimiseen

VALTUUSTOALOITE. Lahden Radiomäen alueesta on valmistunut peruskunnostussuunnitelma. Urheilukentän katsomo tuhoutui tuhopoltossa 9. huhtikuuta 2003. Sen tilalle rakennettiin kiireisesti levyrakenteinen katsomo, jossa ei ole sadesuojakatosta kuten alkuperäisessä. Peruskunnostuksessa rakennetaan kokonaan uusi katoksellinen katsomo, joskin se on pinta-alaltaan noin kolmas osa entisestä. Sen pituus on 30 metriä. Sadekatos on hyvin tarpeellinen, koska sitä käytetään sadesäillä muun muassa nuorten yleisurheilukoululaisten varusteidensuojapaikkana. Kentällä on myös varsinaiset pukuhuoneet.

Katsomorakennuksen runko koostuu teräspilareista ja on katon kannakkeiden osalta liimapuupalkeista. Riveittäin nousevaan katsomoon tulee viisi istuinrivistöä. Lisäksi 2-kerroksinen kuuluttamo uusitaan. Sen ylimpään kerrokseen tulee kuuluttamo ja sähköinen ajanotto. Alinta kerrosta voidaan käyttää myynti- ja varastotilana. Katsomon taakse jäävää puustoa harvennetaan niin etteivät oksat paina aitaa ja ulotu katsomon päälle.

Peruskorjauksessa uusitaan juoksuratojen ja kenttäläjien suorituspaikkojen pinnoitteet, vedenpoistorakenteet ja ratareunoituksen metallilistoitus. Kentän juoksukaarteiden nykyinen 38 metrin kaartosäde korjataan kansainvälisten mittojen mukaiseksi 37 metrin säteellä. Radiomäen kenttä on ollut valaisematon. Nyt kenttä valaistaan, jotta kenttää voidaan käyttää myöhempään syksyisin. Valaisinmastojen valaisimet varustetaan energiaa säästävillä Led-valaisimilla. Mastojen korkeus on 20 metriä.

Urheilukentän länsipäädyssä on hiekkakenttäalue, joka kesällä on palloilualuetta. Sen kulmassa on myös harjoitusheitoille tarkoitettu kiekon- ja moukarinheittopaikka ja kuulantyöntörinki. Talvisin sillä on jääkiekkokaukalo ja luistelukenttä. Hiekkakentän salaojitus uusitaan ja pinta päällystetään kivituhkalla. Sisääntuloportin yhteyteen tulee liikuntavälineitä. Tämä alue päällystetään tekonurmella. Hiekkakentälle tulevat 16 metriä korkeat valaisinpylväät. Radiomäen itäpäädyssä betoniportaat ovat lohkeilleet. Ne uusitaan. Pohjoisrinteeseen asennetaan kuntoportaat.

Lahden kaupunginvaltuutettu Lasse Koskinen (ps) teki viime valtuustokauden lopulla, maaliskuussa 2021, valtuustoaloitteen Radiomäen urheilukentän suorituspaikkojen ja pääkatsomon uusimiseksi katoksellisena. Koskinen ehdotti myös kentän valaisemista. Lahden Perussuomalaiset ry:n valtuustoryhmän nimissä etenevä valtuustoaloite on johtamassa nyt käytännön toimiin. Aloite hyväksyttiin kaupunginhallituksessa ja etenee kaupunginvaltuustoon. Radiomäen alueen peruskorjaus kestää useita vuosia ja valmistuu vuonna 2026.

Kirjoitettu 8.2.2022