Lahden markkinoilla koronan varjossa

Lahden Perussuomalaiset ry:llä oli jälleen oma telttaosasto Lahden kuukausimarkkinoilla. Aluehallintovirasto oli määrännyt, että puolueiden teltoilla ei saanut järjestää kahvi- tai muuta tarjoilua koronatilanteen vuoksi. Tämä luonnollisesti ihmetytti sekä teltalla poikenneita, että järjestäjiä, koska muutaman kymmenen metrin päässä kahviloissa tarjoilua sai olla ja niissä oli vilkkaasti asiakkaita. Tämä ”torimääräys” oli jälleen erikoinen kuvio aluehallintoviraston tulkinnoissa.

Telttaosastolla poikenneiden keskustelijoiden aiheina olivat korona-aika määräyksineen ja luonnollisesti tuleva aluevaalit eri muodoissaan. Monelle aluevaalit ja niiden tärkeä merkitys oli jo avautunut omatoimisesti, mutta paljon kysymysmerkkejä on monen osalta myös ilmassa.

Eniten hämmennystä on herättänyt yleensä vaalien uutuus, eli ne ovat ensi kertaa vaaliohjelmassa. Päijät-Hämeessä siirtymävalmius on ollut jo pitkään olemassa, koska Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä on toiminnassa. Aluevaaleissa maakuntaan valitaan hyvinvointialueen päättävä ylin luottamushenkilöjohto, eli aluevaltuusto. Se päättää sekä taloudesta että tuotettavista palveluista.

Päijät-Hämeen aluevaltuustoon valitaan 69 valtuutettua. Perussuomalaiset ovat asettaneet lähes täyden ehdokaslistan, eli 86 ehdokasta, joten valinnanvaraa äänestäjillä on. Aluevaalit poikkeavat sekä kuntavaaleista että eduskuntavaaleista. Aluevaaleissa voi äänestää yli kuntarajojen, koska koko Päijät-Häme on vaalipiirinä. Eduskuntavaaleihin verrattuna Päijät-Häme ja Kanta-Häme ovat eri vaalipiirejä. Päijäthämäläiset äänestäjät siis tekevät valintansa oman maakuntansa ehdokkaista, toivottavasti juuri perussuomalaisten joukosta.

Perussuomalaisten omat vaalisivut ja eri tahojen perustamat vaalikoneet auttavat äänestäjiä löytämään mieluisensa ehdokkaan. Ehdokkaiden mielipiteisiin ja vastauksiin voi tutustua näillä sivuilla. Luonnollisesti perussuomalaisten yhteismainonta ja ehdokkaiden omat mainokset lehdissä helpottavat valintaa omalta osaltaan.

Teksti ja kuvat: Lasse Koskinen

Kuvia Lahden Perussuomalaiset ry:n markkinatoriteltalta 5.1.2022.

Kirjoitettu 5.1.2022