Sebastian Tynkkynen vieraili Lahdessa

Attachment-1

Lahden Perussuomalaiset ry järjesti ajankohtaisen pakolaiskeskustelun Lahden kaupunginkirjastossa. Alustajana toimi Perussuomalaiset rp:n 3. varapuheenjohtaja Sebastian Tynkkynen. Hän valotti laajasti nykyistä pakolaistilannetta.

– Terroristiliike Isis pyrkii levittämään uskontoa miekalla. Se pyrkii laajentamaan nykyistä aluettaan kaiken aikaa eri maihin. Tilanne on toinen kuin Irakin sodan aikana, jolloin sota rajoittui sen maan alueelle, Tynkkynen totesi.

Hän kertoi kuinka pakolaistilanne on muuttunut laajaksi kansanliikehdinnäksi Pohjois-Afrikasta ja Lähi-Idästä kohti Eurooppaa eri reittejä. Toiminta on ihmiskauppiaiden hoitamaa laitonta liiketoimintaa.

– Internetissä on tarkkoja ohjeita, miten pitää pyrkiä kohti Eurooppaan paremman elintason piiriin. Siellä on erityisiä matkatarjouksia, joissa houkutellaan ihmisiä lähtemään maksamalla matkastaan ihmiskauppiaille.

Lähtöohjeet
internetistä

Jokaisella Eurooppaan pyrkijällä tulee olla uskottava tarina, jolla varmistetaan pakolaisoikeus ja mahdollisuus maahan jääntiin kohdemaassa. Internetissä on myös ohjeet, miten tarina tulee esittää ja millä tavoin tulee vastata viranomaisten kysymyksiin. Pakolaisaseman saa vain henkilö, joka uskottavasti pystyy kertomaan olevansa vainottu koti- tai lähtömaassaan.

– YK:n määritelmän mukaan nälänhätä tai sota lähtömaassa ei anna automaattisesti pakolaisoikeutta, koska asiat tulee ensi sijassa ratkaista lähtömaassa. Jos nälänhätä olisi pakolaisperuste, niin kokonaisia maita pitäisi tyhjentää, Tynkkynen painotti.

Suomessa maahanpyrkijöiden määrä pysytteli pitkään noin 3000 henkilön suuruisena vuodessa. Tänä vuonna pelätään määrän olevan vähintään 15 000 – 30 000 ja ensi vuonna vielä enemmän. Tämän vuoksi pakolaiskeskuksia on jouduttu avaamaan useita viikkoja kohti.

– Maamme järjestelmä joutuu vaikeuksiin jo 6000 pakolaisen kohdalla. Meillä Suomessa ei ole pakolaiskriisiä, vaan maahanmuuttajakriisi. Suomi ei tule tätä tilannetta kestämään.

Murto-osa
Syyriasta

Sebastian Tynkkynen kertoi tilastojen valossa, että nyt Suomeen tulevien joukossa on vain kolme prosenttia Syyriasta tulevia. Hän totesi uutisoinnin vääristyneen niin että annetaan se kuva, että kaikki tulijat ovat sieltä. Suomi on saanut Albaniasta 500 turvapaikan hakijaa ja heidät kaikki on palautettu kotimaahansa, koska se on turvalliseksi todettu maa.

Maailmaa järkytti äskettäin kuva, joka esitti hukkunutta pikkupoikaa. Perheen kotoaan lähdön syy oli Tynkkysen mukaan elintasopakolaisuus. Perheen isä halusi saada Euroopasta sosiaaliturvan piirissä itselleen uudet hampaat. Pakolaisuuden taustat jäävät usein hämäräksi ja hukkuvat uutistulvaan.

– Maahanmuutto-oikeuden saadakseen pitää rekisteröityä. Siksi tulijat pyrkivät välttämään rekisteröintiä saapumismaassaan, jotta voisivat rekisteröityä vasta tavoitemaassaan. Suomeen saapuu satoja paperittomia, joiden lähtösyiden selvittämisessä on suuri työmäärä.

Huomattavat
vuosikulut

Kaikki saapujat eivät ole suinkaan köyhiä. Tästä on lukuisia esimerkkejä. Sebastian kertoi esimerkin, jossa pakolaiseksi pyrkivä kaivoi junan ravintolavaunussa esiin setelinipun ja maksoi siitä teensä.

– Suomi on joutunut ikävään tilanteeseen, koska Ruotsi ei noudata pysähdyttämisvelvollisuuttaan, vaan sallii maahantulijoiden saapuvan meille pohjoisen kautta.

Tynkkynen näkee ratkaisuna hallitsemattomaan pakolaistulvaan sen, että Suomen vetovoimatekijöitä vähennetään maahantulijoiden kohdemaana. Ministeri Hanna Mäntylä selvittää, mitä tämän asian osalta voidaan tehdä. Monet Euroopan maat ovat joutuneet jo rajoittamaan vapaan matkustamisen Schengen-oikeuksia rajoillaan. Valtioneuvosto selvityttää parhaillaan pakolaiskustannuksia. Helsingin yliopiston tutkijan mukaan Suomen maahanmuuttajakustannukset ovat tällä hetkellä noin 700 miljoonaa euroa vuodessa.

Vilkas
keskustelu

Alustuksen jälkeen tilaisuudessa alkoi vilkas yleisökeskustelu, jossa keskityttiin maahantulijoiden aiheuttamiin taloudellisiin kustannuksiin Suomelle. Yksi keskusteluun osallistuneista oli vasemmistoliiton Lahden kaupunginvaltuutettu Elisa Lientola, jonka mielestä Suomesta suuntautuva veropakolaisuus on suurempi ongelma kuin nyt saapuva pakolaistulva.

Pakolaiskulut Suomen valtio korvaa kunnille veronmaksajien kukkarosta kolmen vuoden ajan. Sen jälkeen kustannuksista vastaavat kunnat. Perheiden yhdistäminen lisää tulijoiden määrää keskimäärin kolminkertaiseksi. Ruotsissa kuntien maksamista toimeentulomenoista 55 prosenttia maksetaan maahanmuuttajataustaisille.

Sebastian Tynkkysen lisäksi yleisön kysymyksiin vastasivat Lahden perussuomalaisten kaupunginvaltuutetuista Maarit Tuomi, Kalle Aaltonen, Lasse Koskinen ja myös kansanedustajan ominaisuudessa Rami Lehto. Illan juontajana toimi valtuustoryhmän puheenjohtaja Martti Mäkelä.

Kuva ja juttu:Lasse Koskinen

Kirjoitettu 23.9.2015