Lahden Perussuomalaiset paheksuvat Spatiumin hallituskokoonpanoa

Lahden Perussuomalaiset ry:n kevätvuosikokouksen ajankohtainen kannanotto
Julkaisuvapaa

Valtuustosopimusta rikottiin konserni- ja tilajaoston päätöksellä

Lahden Perussuomalaiset ry katsoo, että Lahden kaupunginvaltuuston valtuustosopimusta ja puolueiden välistä neuvottelutulosta on rikottu, kun perussuomalaisten hallituspaikka poistettiin Spatium Toimitilat Oy:n hallituksesta. Päätöksen teki Lahden konserni- ja tilajaosto, jossa perussuomalaisilla ei ole edustusta. Lahden kaupungin luottamuspaikat jaettiin puolueiden välisissä neuvotteluissa valtuustokauden alussa. Neuvotteluissa sovittiin puolueiden luottamuspaikat ja valtuustoryhmät ovat sen allekirjoituksin vahvistaneet. Sopimus on voimassa koko valtuustokauden, eikä toisen puolueen luottamuspaikkoja voi poistaa muutaman yksittäisen poliitikon toiveesta.

Lahden konserni- ja tilajaoston puheenjohtaja Aleksi Mäntylä (vihr) otti yhteyttä Lahden perussuomalaisiin ja vaati, että puolueryhmittymä asettaa toisen henkilön Lasse Koskisen tilalle Spatiumin hallitukseen. Perussuomalaiset korostavat, että tämä on vastoin puolueiden välistä sopimusta, koska Lahden yhtiöiden hallituskokoonpanot säilyvät koko valtuustokauden ajan. Perussuomalaiset katsovat, että konserni- ja tilajaosto käveli omavaltaisesti puolueiden välisen, pitäväksi tarkoitetun sopimuksen yli.

Perussuomalaisten Lahden kunnallisjärjestö ja valtuustoryhmä käsittelivät Mäntylän esittämää konserni- ja tilajaoston vaatimusta syrjäyttää Koskinen ja asettui yksimielisesti Koskisen tueksi. Perussuomalaiset toteavat, että Lasse Koskinen toimi omistajien, eli kaupunkilaisten etujen mukaisesti, kun hän vaati Spatiumin hallitusta puuttumaan toimitusjohtaja Jouni Kanervon yli 30 000 euron tulospalkkioon, joka ylitti kaupungin konserniyhtiöissä noudatetun kahden kuukauden palkan suuruisen tulospalkkiokaton yli kolminkertaisesti. Perussuomalaiset korostavat, että Koskinen teki oikein vaatiessaan tulospalkkiopäätöksen alistamista konserni- ja tilajaostolle ja edelleen kaupunginhallitukselle.

Perussuomalaiset toteavat, että Lasse Koskinen on toiminut Spatium Toimitilojen hallituksessa yhtiön ja sen omistajien edun mukaisesti. Perussuomalaiset muistuttavat, että myös Spatiumin hallituksen tulee luottamusta nauttiakseen pitää huolta omistajien eduista. Perussuomalaiset katsovat, että Spatiumin hallitus ja konserni- ja tilajaoston enemmistöt pyrkivät irti omistajien etujen valvonnasta myös vastaisen varalta, niin että Spatiumin hallitus ja konserni- ja tilajaosto voivat tehdä päätöksiä kenenkään niihin puuttumatta, vaikka ne taloudellisesti olisivat omistajien edun vastaisia.

Perussuomalaiset katsovat, että Spatium Toimitilat Oy:n hallituksen puheenjohtaja Marko Varjonen (kok) ei nauti perussuomalaisten luottamusta tehtävässään, koska hän on pyrkinyt aktiivisesti loukkaamaan puolueiden valtuustokaudeksi solmimaa valtuustosopimusta ja kyseenalaistanut lausunnoillaan yhden hallituksen jäsen oikeutta hoitaa tehtäväänsä ja siten horjuttanut yhtiön mainetta menettelyllään.