Lahden Perussuomalaiset tyytymättömiä valtuustoryhmien neuvottelutulokseen

Lahden Perussuomalaiset ry:n kaupunginvaltuustoryhmän kannanotto valtuustoryhmien välisten neuvottelujen päätyttyä Lahden kaupungin talousarviosta vuodelle 2022.

Perussuomalaiset kuuluttavat avoimuutta ja taloudellista vastuuta

TALOUSARVIO. Kaupunginhallitus sai juuri valmiiksi Lahden vuoden 2022 talousarvioesityksensä valtuustolle. Yhteen hiileen puhaltamista ei ollut kysymys nimeksikään, vaan kaupungin veromaksajien rahojen käsittely oli suorastaan vastuutonta. Kaupunginhallituksen kokouksessa oli paljon äänestyksiä. Kaupunginhallitus päätti enemmistön äänin 6-4 lisätä sivistyspuolen menoja 1,6 miljoonalla eurolla. Budjetti yritettiin tasapainotettiin lisäämällä omaisuuden myynteihin 2,2 miljoonaa. Myyntikohteita ei kuitenkaan määritelty.

Perinteisesti puolueiden valtuustoryhmät yrittävät sopia keskeisistä asioista etukäteen neuvotteluissaan. Siitä ei tullut tällä kerralla mitään, ristiriidat olivat syvät eivätkä ryhmien tavoitteet kohdanneet. Punavihreä ryhmittymä yhdessä kepun ja KD:n kanssa ajavat perussuomalaisten mielestä holtitonta talouspolitiikkaa. Kokoomus tuli neuvotteluihin pimein lyhdyin eikä halunnut kertoa toisille puolueryhmille omia tavoitteitaan, joka omalta osaltaan vaikeutti käytyjä neuvotteluja.

Perussuomalaisten Lahden kaupunginvaltuustoryhmä ei hyväksy eikä ole hyväksynyt Green City -ohjelman tapaisia miljoonahankkeita, ei kaupunkilaisten arjen vaikeuttamista keskustaliikenteen Liisu-hankkeella ja muilla vastaavilla hankkeilla. Perussuomalaiset eivät voi hyväksyä Iitin yksityisen Kymi Ring -rata-hankkeen rakentamisen tukemista 2 miljoonalla eurolla, joka aiemmin myönnettiin ja jonka Kymi Ring on jo käyttänyt.

Jos järjettömät hankkeet poistettaisiin Perussuomalaisten Lahden valtuustoryhmän painottomin tavoin, niin tällöin voitaisiin ilman kululeikkauksia hoitaa koulujen ja muun sivistyspuolen laajaa sektoria taloudellisesti ja toiminnallisesti. Perussuomalaiset ihmettelevät kokoomuksen, demarien ja vihreiden taloudellista menettelyä.

Perussuomalaisten Lahden valtuustoryhmä halusi selvittää maahanmuuton tuottamia kustannuksia kaupungille. Siitä nousi kuitenkin kiihkeä vastustus varsinkin demareissa ja vihreissä. Perussuomalaisten mielestä on tärkeää kaupunkilaisten kannalta selvittää mitä nämä menot todellisuudessa ovat. Tätä kaupunkilaiset myös odottavat.

Perussuomalaisten valtuustoryhmä nosti esiin kaupunginyhtiöiden suuren määrän ja esitti, että ryhdytään toimenpiteisiin Lahden omistamien yhtiöiden vähentämiseksi. Tästäkään ei löytynyt yksimielisyyttä. Perussuomalaisten mielestä näyttää siltä, että joillekin tahoille ovat tärkeitä yhtiöiden hallituspaikkojen ja niiden tuomien henkilökohtaisten tulojen säilyttäminen.

Perussuomalaisten ryhmä sai läpi hyväksytettyä Mukkulan alueen kehittämissuunnitelman. Mukkula on vuosikausia laiminlyöty monipuolisena tapahtumapaikkana. Kaava sallii sinne myös hotellin rakentamisen. Mukkulan alueen kehittäminen on tärkeää, sen sijaan että voimavarat ja rahoitus ohjataan osin utopistisille Ranta-Kartano -hankkeelle ja 50 kilometriä Lahden ulkopuolella toimivalle Kymi Ringille, joka ei kuulu Lahden kaupungin toimialaan.

Perussuomalaisten Lahden valtuustoryhmä painottaa vastuullisen taloudenpidon merkitystä. Kaupunkilaisille vieraat ”kehittämishankkeet” ovat vain huonosti peiteltyjä ideologisia tavoitteita, jotka maksavat miljoonia euroja ja ovat pois todella tärkeistä asioista, kuten kaupungin asukkaiden perusturvallisuudesta.

Lahden kaupungin vuoden 2022 budjettiesitys oli jo valmiiksi alijäämäinen noin 22 miljoonaa euroa, ja vasemmisto lisäsi alijäämää vielä noin 1,6 miljoonalla eurolla. Näin ei voida Lahden taloutta hoitaa. Vain terve taloudenpito turvaa Lahden palvelujen tason kaikille lahtelaisille.

Lahden Perussuomalaisten valtuustoryhmä toteaa nyt valtuustoryhmien välisten neuvottelujen jälkeen ja valtuuston vuoden 2022 talousarviokäsittelyn edellä, että käyntiin lähteneen valtuustokauden näkymät eivät ole hyvät, jos ryhmien välille ei saada aikaan avointa ja vastuullista keskustelua Lahden kaupungin talouden hoidosta. Perussuomalaiset ovat valmiita neuvottelemaan Lahden kaupungin talouden tasapainottamisesta nyt ja jatkossa, mutta käytyjen neuvottelujen tapaan ei voida edetä, jos aiotaan tosissaan harjoittaa vastuullista päätöksentekoa.