Lahden Perussuomalaiset ry vastustaa Lahti Energian osien myymistä ja haluavat PHHYKY:n äänivallan pysyvän kunnilla

Lahden Perussuomalaiset ry vastustaa Lahti Energian osien myymistä

Perussuomalaiset haluavat PHHYKY:n äänivallan pysyvän kunnilla

Kunnallisjärjestö Lahden Perussuomalaiset ry:n hallitus ja sen kaupunginvaltuustoryhmä toteavat, että perussuomalaiset eivät kannata kaavailtua Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän ja yksityisten terveydenhoitoyhtiöiden keskinäistä yhteisyritystä, joka kattaisi osan hyvinvointiyhtymän toiminnasta.

Tällä hetkellä kaavaillaan yhtiötä, jossa yksityiset terveydenhoitoyhtiöt omistaisivat 51 prosenttia muodostettavan yhtiön osakekannasta ja hyvinvointiyhtymä 49 prosenttia. Perussuomalaiset toteavat, että mikäli yhteisyrityksen perustamista hyvinvointiyhtymässä kuitenkin jatketaan, niin omistajaosuudet tulee olla niin että enemmistöomistus ja päätösvallan enemmistö tulee olla hyvinvointiyhtymällä ja siten osakaskuntien hallussa. Näin ollen perussuomalaiset eivät hyväksy nyt kaavailtua yhteisyrityksen omistusosuusjakoa.

Jos Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän päättävillä tahoilla yhtiömuotoiseen yhteisomistukseen päädytään, niin osakassopimus tulee solmia niin että yhtiösopimus voidaan purkaa ilman korvausmenettelyjä. Perussuomalaiset korostavat, että nykyisellä omistuspohjalla sosiaali- ja terveydenhoidon ulkoistamisostosopimuksia voidaan kilpailuttaa ilman keskinäisiä yhtiöjärjestelyjä yksityisten terveydenhoitoyhtiöiden kanssa.

Lahden Perussuomalaiset ry ja sen valtuustoryhmä vastustavat Lahti Energia Oy:n osien myymistä millekään taholle tai yhtiöjärjestelyjä, jotka johtavat omistuksen liikkeenluovutussopimuksiin ulkopuolisten omistajien kanssa. Lahden Perussuomalaiset ry ja sen valtuustoryhmä kannattavat sen sijaan yhteiskuntatekniikan pohjalta muodostettavaa yhteisyhtiötä, jonka muodostavat Lahti Energia Oy, Lahti Aqua Oy ja Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy. Koska Lahti omistaa Päijät-Hämeen jätehuoltoyhtiöstä vain 58,58 prosenttia, niin yhtiöomistuksen muutos vaati neuvotteluja muiden jätehuoltoyhtiön omistajakuntien kanssa.

Lahden Perussuomalaiset ry:n hallituksen järjestäytyminen

Lahden Perussuomalaiset ry:tä johtaa viime vuoden puolella pidetyn vuosikokouksen yksimielisellä päätöksellä edelleen Vesa Salminen. Järjestön hallitus valitsi nyt tämän vuoden järjestäytymiskokouksessaan järjestön ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi Päivi Granlundin, toiseksi varapuheenjohtajaksi Martti Mäkelän ja kolmanneksi Saija Granlundin. Järjestösihteeriksi valittiin Maarit Tuomi, taloudenhoitajaksi Päivi Granlund ja tiedottajaksi Lasse Koskinen.