Kannanotto 16.9.2014

Lahden perussuomalaiset kannattavat kuuden kunnan liitosta

Lahden Perussuomalaiset ry kannattaa kuuden kunnan valmisteltua kuntaliitosta niin että Hollola, Hämeenkoski, Iitti, Kärkölä, Lahti ja Nastola muodostavat uuden kaupunkikunnan, jonka nimeksi tulee Lahti.

Lahden Perussuomalaiset ry ei näe järkevänä sitä, että tässä vaiheessa muodostettaisiin kaksi kolmen kunnan liitosta, koska ennen pitkää edessä on jälleen tämän tilanteen uudelleen arviointi ja päättäminen. Tulevaisuuteen on katsottava riittävän pitkälle ja ennakkoluulottomasti, koska se on kaikkien kuuden kunnan yhteinen taloudellinen ja toiminnallinen etu, jolla palvelut pystytään tuottamaan ja turvaamaan tulevaisuudessa.

Lahden Perussuomalaiset ry:n kaupunginvaltuutetut saavat tehdä kukin oman ratkaisunsa kuntaliitosasiassa. Kunnallisjärjestö ei toimi ohjailevana junttana.

Erva-alueen valinta sote-uudistuksessa

Lahden Perussuomalaiset ry edellyttää selkeää kustannuslaskelmaa sen pohjaksi, kun Lahdessa päätetään minne terveydenhuollon erityisvastuualueeseen kaupunki tulee tukeutumaan sosiaali- jaterveydenhuollon uudistuksessa. Valittavana on joko Helsingin-Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS tai Tampereen yliopistosairaala TAYS, johon Lahti tukeutuu nyt. Kunnat päättävät itsenäisesti suuntautumisensa halukkuussuunnasta.

Perussuomalaiset toteavat asiakkaiden matkustamisen Helsingin suuntaan olevan jonkin verran vaivattomampaa kuin Tampereelle, mutta pääkaupunkiseudun kustannustaso on puolestaan Tamperetta jonkin verran kalliimpi. Pelkkä arvio ei kuitenkaan riitä kunnallisen päätöksen tekemiseen, joten perussuomalaiset odottavat kattavia kokonaiskulujen vertailua ennen varsinaista päätöksentekoa.

Fennovoiman ratkaisu tulee olla kotimainen

Lahden kaupungin energiayhtiö Lahti Energia on osakkaana Fennovoiman Pyhäjoen atomivoimalahankkeessa. Lahden Perussuomalaiset ry edellyttää, että Lahti-konserniin kuuluva Lahti Energia toimii päätöksenteossaan niin että mahdollisesti toteutuva voimalahanke tukeutuu omistuksessaan suomalaiseen ja EU:n maista tulevaan läntiseen perustamis- ja omistuspääomaan.