Hennalan vastaanottokeskus lopetettava pikaisesti, kaupungin yhtiöitä on yhdistettävä suunnitelmallisesti

Lahden Perussuomalaiset ry toteaa kannanotossaan, että Hennalaan maahantulijoille perustettu vastaanottokeskus tulee mahdollisimman pikaisesti lopettaa, jotta alueen kehittäminen ja käyttö uusiin tarkoituksiin voidaan toteuttaa. Alue on merkittävä Lahden talouskehityksen, vetovoimaisuuden ja työllisyyden kannalta.

Lisäksi perussuomalaiset huomauttavat, että Hennalasta ei tule muodostaa turvallisuusriskejä muodostavien turvapaikanhakijoiden ja kotimaihinsa palautettavien erityiskeskusta. Lisäksi perussuomalaiset vaativat, että Lahden on keskeytettävä kiintiöpakolaisten vastaanotto, koska Lahti omalta osaltaan on jo kiintiönsä hoitanut ottamalla vastaan kiintiöpakolaisten lisäksi kaupunkiin itse muuttaneita Suomeen oleskeluluvan saaneita.

Lahden kaupunkikonserniin kuuluu yhteensä yli 50 kaupungin tytäryhtiötä ja itsenäistä taseyksikköä. Tämä on perussuomalaisten mielestä hallinnollisesti ja toiminnallisesti selvästi liikaa ja yhtiöitä ja taseyksiköitä tulee yhdistää. Perussuomalaiset ovat tyytyväisiä, että alkuun asiassa on päästy, kun Lahden Messut ja Sibeliustalon yhtiöt yhdistyvät ensi vuoden vaihteessa. Yhtiöiden ja taseyksiköiden keskittämisellä säästetään hallinnon kuluissa ja lisätään toiminnallisuutta.

Lahdessa ja muualla Suomessa ollaan purkamassa erityisopetuksen luokkia ja siirtämässä erityistuen tarpeessa olevia oppilaita muihin luokkiin. Tätä säästämistä perussuomalaiset eivät pidä onnistuneena, koska menettelyssä kärsivät sekä tuettua opetusta tarvitsevat että muu opetustoiminta. Opetustoiminnan heikentäminen ei luo todellista säästöä, toteavat perussuomalaiset kannanotossaan.