Timo Soini Lahdessa 1.4.2015

image

Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini on vaalien alla tyytyväinen Hämeen tilanteeseen, mutta toteaa
Perussuomalaisten puheenjohtaja, kansanedustaja Timo Soini vieraili Lahdessa. Kaupungin puolesta häntä tutustutettiin nykyisen valtatie 12:sta läpikulkuliikenteeseen kaupungin halki ja esiteltiin uutta tielinjausta, jonka suunnitelmat valmistuvat tänä keväänä ja rakentamiseen on tarkoitus päästä ensi vuonna, jos maan uusi hallitus tulee siihen aloitusvarat myöntämään.

– Hanke on hyvin perusteltu, jos vain tarvittavat miljoonat sitten löydetään. Raha on kyllä nyt halpaa, mutta Lahden ja Hollolan omaa osuutta on vielä tarkasteltava. Tie on joka tapauksessa investointi siihen uppoavat rahat eivät mene kulutukseen, Soini sanoi.

Autoveron alennus pikatoimena

Autoverotuksen osalta Soini totesi, että sen uudistaminen on mahdollista, koska vastaava on onnistunut Ruotsissa, Norjassa ja Saksassa, joissa liikenneverotus painottuu kulutukseen eikä auton hankintaan.

– Autoveron uudistus on tehtävä kertarysäyksellä yhdessä yössä kuten devalvaatio. Ei se muuten toimi, Soini kuvaili.

Paljon puhutuista valtion leikkauslistoista Soini totesi, että perussuomalaisten laskelmien mukaan tarve on 2 – 3 miljardia euroa, mutta valtiovarainministeriö on myös oikeassa siinä, että lopullinen sopeutustarve on kuutisen miljardin euron luokkaa. Tämän suuruinen summa voi tulla kysymykseen monen vuoden siirtymäajalla, koska mitään äkkijarrutusta ei taloudessa voi tehdä.

Ylisuuret hallintokulut

Yhdeksi leikkauskohteeksi Timo Soini näkee hallinnon, koska hänen mukaansa maamme nykyinen Suomen hallinto pystyisi pyörittämään 15 miljoonan kansakuntaa.

Teollisuuden elvytykseen Soini kaipaa energiaverotuksen keventämistä. Hän totesi, että sähköenergian verotus on kolminkertaistunut kymmenessä vuodessa ja on 14-kertainen EU:n asettamaan minimitasoon nähden.

– Olen kyllä katkera siitä, että yhteisöveroa alennettiin 24 prosentista 20 prosenttiin, kun perussuomalaiset esitys oli 22 prosenttia. Veronalennus lisäsi kyllä osinkojen jakoa, mutta ei vähentänyt irtisanomisia.

– Palkkoja ei voida alentaa, mutta kun työnantaja maksaa palkan 1,8-kertaisena, niin sivukuluihin on voitava puuttua, jotta työllisyysvaikutusta voidaan saada aikaan.

Arvonlisäveroon lisää porrastusta

Soini totesi, että arvonlisäveron rajasummiin on myös voitava kajota. Perussuomalaisten mukaan arvonlisäverovelvollisuuden alaraja tulee nostaa 8500 eurosta 20 000 euroon ja huojennuksia tulee ulottaa aina 40 000 euron liikevaihtoon saakka.

– En ole mikään USA:n ihailija, mutta jo siellä yrittäjä joutuu konkurssiin, niin siellä ei siinä mene yrittäjän tulevaisuutta. Meillä yrittäjä sen sijaan menettää kaiken ja lisäksi vielä suuren jäännösvelkataakan alla myös tulevaisuutensa.
Soini näkee Suomen tulevaisuuden rakentuvan pitkälle erikoistuvasta tuotannosta. Se edellyttää digitalisoinnin jatkamista ja muotoilun hyväksikäyttöä, jotta pieni maa pärjää markkinoilla.

Atk-kustannuksissa ilmaa

– Hämeessä perussuomalaisilla ei ole mitään hätää. Kolme kansanedustajan paikkaa pitää täällä saada, kun katsotaan koko maan tavoitetta osaltamme. Tämä on piiri, jossa ei ole minkäänlaista kitkaa asioissa. Joka puolueellahan on aina joitakin ongelmakohteita aina siellä täällä.

Soinin mukaan Hämeen, Keski-Suomen ja Satakunnan osalta tilanne on kuitenkin tiukka. Soini muistuttaa, että joillekin äänestäjille puolue on ensisijainen, mutta toiset taas painottavat ehdokkaiden henkilökohtaisia ominaisuuksia.

Puoluejohtaja Timo Soini on edelleen sitä mieltä, että tulevien eduskuntavaalien jälkeen kolme suurinta eduskuntapuoluetta tulevat muodostamaan uuden hallituksen. Soini painottaa, että tällä kerralla perussuomalaisia on vaikea ohittaa, kuten tapahtui edellisten vaalien jälkeen, kun perussuomalaiset eivät mahtuneet hallitukseen ja sen ohjelmaan.

Soini ihmettelee vielä, miten Suomen hallinnossa atk-yksikkökustannukset ovat moninkertaiset Viroon verrattuna. Hän toteaa, että meillä näiden kulujen laskutus on tunti- eikä urakkaperusteista, joten hän epäilee laskutuksissa olevan reippaasti ilmaa.

Puoluejohtaja Timo Soini siirtyi Lahden kaupungintalolta kansalaisten pariin markkinatorille, mutta päivä oli pitkä, koska Lahdesta matkaa piti jatkaa vielä Kouvolan, Lappeenrannan ja Imatran vaalitilaisuuksiin.
Teksti: Lasse Koskinen